Meer dan 100 reacties op Facebook en daarnaast vele keren gedeeld: het bericht van woensdagochtend 13 februari op Maarkelsnieuws, over het inkorten van de optocht in Markelo, was hét nieuws van de dag. Gelukkig kunnen we iedereen geruststellen: het was zogenaamd “nepnieuws”. Een ludieke actie van de optochtcommissie om het thema van de optocht Dorpsfeest Markelo in 2019 onder de aandacht te brengen. Want wat is het thema? Juist ja: “Broodje Aap”.
De telefoon stond woensdagochtend, na publicatie van het nepnieuws-bericht, roodgloeiend bij Hilko Pruntel – voorzitter van Dorpsfeest Markelo. “Ik had wel iets verwacht, maar dat er zóveel reacties op het bericht zouden komen had ik niet zien aankomen. Zo zie je maar weer wat de invloed is van “nepnieuws”. Wat dat betreft is de actie geslaagd, want we konden op geen betere manier het thema “Broodje Aap” onder de aandacht brengen. Vooral de melding in het bericht dat de omzet in de tent omhoog moet op zondagmiddag: dat is natuurlijk de grootst mogelijke onzin. We zijn er om feest te vieren, dat is het belangrijkste!
Elk jaar een ander thema
De optochtcommissie van het Dorpsfeest Markelo bedenkt elk jaar een ander thema. De commissie, onder leiding van Ans van Hinte, begint al vroeg met het brainstormen voor een nieuw thema. “In de eerste vergadering voor het nieuwe jaar mag ieder commissielid een aantal onderwerpen/thema’s op tafel leggen. Meestal zijn we er snel uit en bepalen dan gezamenlijk het uiteindelijke thema. Dit jaar is dat dus “Broodje Aap” geworden. We denken dat iedereen hier creatief mee uit de voeten kan. En mochten buurten daar hulp bij willen hebben, dan kan dat uiteraard. We hebben daar namelijk een creatieve commissie voor”.
Serieuze ondertoon
Ondanks dat het bericht over het inkorten van de optocht nepnieuws was, zit er toch ook wel een serieuze ondertoon in. “We merken dat buurten het steeds lastiger vinden om bouwlocaties te vinden. Dat is echt een probleem, want dan haakt men sneller af. Daarnaast loopt het aantal deelnemers voor de kinderoptocht elk jaar verder terug. Dat is echt heel erg jammer. Als het zo doorgaat, moeten we de route over een paar jaar dus echt inkorten. En dat kan niet de bedoeling zijn. Dus bij deze: meld je aan voor de optocht!” aldus Ans van Hinte.
De komende tijd mogen 11 buurten uit Markelo, die woensdagavond bij de Haverkamp aanwezig waren tijdens de thema-bekendmaking, zich creatief uitleven. Tot 1 juli hebben zij de tijd om een sub-thema te bedenken, die uiteraard te maken heeft met “Broodje Aap”.
Op zondagmiddag 25 augustus 2019 is de grote optocht te zien in het centrum van Markelo, die jaarlijks rond de 15.000 bezoekers trekt.